Varför vara så arg på Swedbank?

Idag kunde man läsa och lyssna på P4 Kronoberg angående beslutet som Swedbank har tagit; att lägga ned sju av deras kontor i Kronobergs län. Det var många som reagerade på nyheten!

Först måste jag säga att jag självklart förstår de kunder som har använt möjligheten att besöka de kontor som de lägger ner nu… Det är inte roligt att behöva hitta nya rutiner eller nya sätt att kommunicera med banken!

Olika politiker och tyckare har sagt olika meningar angående detta, ofta framstår de som arga, besvikna, ledsna, samtidigt som Swedbank lyftes fram som nästan elaka för sitt beslut!

Men frågan är: Varför är dessa personer inte lika arga för att andra banker inte satsar på dessa områden? Varför måste just Swedbank bära detta ansvar? Eller varför vill man måla upp en bild som om alla skulle vara kunder hos Swedbank? Var är kritiken till de andra bankerna som inte är med i spelet överhuvudtaget?

När olika företag fattar olika beslut gör man dessa på grund av det bästa för företaget, inget företag vill förlora pengar eller position på marknaden… Det finns ofta en väldig välgrundad tanke bakom ett sådant beslut!

Jag håller med Thomas Gränsman, chef för Swedbank i Växjö, när han säger ”I takt med att omvärlden förändras så förändras även våra kunders beteende” Frågan för oss politiker är hur vi bemöter dessa förändringar och denna nya verklighet när det gäller att utveckla de platser som kanske förlorar det fysiska kontoret… Vi lever i en ny epok, saker och ting är inte alltid som tidigare, det betyder inte per automatik att det blir värre… Jag tror tvärtom, det blir bättre pga att vi har en stor möjligheter att vara kreativa, tänka annorlunda och hitta nya lösningar!

Efter gårdagens blogginlägg började jag fundera mer kring detta och inser att vi ofta lyfter fram det negativa, men glömmer det positiva som följer beslut som dessa.

I Rottne har banken sedan länge minskat sin verksamhet, med begränsade öppettider, borttagen Bankomat och ingen kontanthantering. Rottnes ICA-handlare Hasse Birgersson har då sett möjligheterna och ger medborgarna utökad service genom att ha fixat både uttagsautomat och automat för mynt och sedlar. Dessa goda exempel lyfts sällan fram, och det leder till ökad oro och missnöje hos de som drabbas av bankernas nedläggningar. Jag är stolt över entreprenörer som ser möjligheterna och utvecklar samhället som Hasse gör.