Interpellation om enhetliga farthinder i Växjö
Det finns flera sätt att begränsa hastigheten vid kritiska korsningar som ofta är olycksdrabbade. Växjö kommun införde för flera år sedan en ny typ av hastighetsbegränsning vid korsningen Västra Esplanaden och Norra Esplanaden. Det infördes som ett test 2016 och var redan från starten hårt kritiserat för dess konstruktion som hade negativ påverkan på fordon som passerade farthindret. Enligt dåvarande trafikplaneringschef skulle resultatet utvärderas inom ett par år efter införandet. 8 år senare finns farthindret fortfarande kvar och väcker fortfarande kritik och irritation bland invånare och trafikanter i Växjö.
Samtidigt har en ny typ av farthinder testats vid andra platser, så som den så kallade falluckan på Liedbergsgatan. Dessa fungerar på så sätt att de endast straffar de som kör för fort, och påverkar inte bilar som håller rätt hastighet.
Med anledning av ovanstående vill jag därför fråga samhällsbyggnadsnämndens ordförande Otto Lindelöf (S):
- Vilka utvärderingar har gjorts av farthindret i korsningen Västra Esplanaden/Norra Esplanaden? Vilka resultat har de visat?
- Vilka planer finns på att införa enhetliga farthinder på de platser där detta behövs i Växjö centrum?
René Jaramillo (M), Ledamot Växjö kommunfullmäktige
Interpellationssvar om enhetliga farthinder
Vilka utvärderingar har gjorts av farthindret i korsningen Västra Esplanaden/Norra Esplanaden? Vilket resultat har de visat?
Inget utvärderingsmaterial går att finna angående det farthindret. Statistik från polisrapporterade olyckor i korsningen visar att mellan 2011 – 2015 var det totalt 8 olyckor i hela korsningen, 2016 1 olycka och 2017 – 2023 inträffade totalt 4 olyckor. Det går inte att bedöma om farthindret haft någon inverkan på det minskade antalet olyckor.
Vilka planer finns på att införa enhetliga farthinder på de platser där detta behövs i Växjö centrum?
Vi avser inte att använda den typ av farthinder som finns i korsningen Västra Esplanaden/Norra Esplanaden vid nyanläggning. Tre typer av hastighetsdämpande åtgärder är tänkta att användas framåt i Växjö kommuns gaturum.
1. Terrakomp-lösning som används vid cykelöverfarter.
2. Busskuddar
3. Asfaltsbulor
Dessa tre lösningar anser vi som de mest effektiva avseende hastighetsdämpning i förhållande till installation och driftkostnad. Kostnaden för de olika typerna av farthinder är i stigande skala: Asfaltsbula ca 20 tkr, Busskudde ca 50 tkr och Terrakomp ca 350 tkr/körbana.
Kostnaden för installation av ett Actibump (som finns på Liedbergsgatan) är ca 1000 tkr, därtill kommer driftkostnader i form av el abonnemang och serviceavtal. Det har bytts en elmotor på det befintliga guppet för ca 60 tkr. Vår generella hållning till att ”gräva ner” teknik i körbanan bör undvikas så lång som det är möjligt.
Inga installationer som utförs i gaturummet inverkar skadligt på något fordon om det framförs i gällande hastighet.
Otto Lindlöf (S), Ordförande Samhällsbyggnadsnämnden